Almás lepény, az örök klasszikus

Az omlós tésztáktól mindig is ódzkodtam. Szalonnás marad a tészta, elázik a tölteléktől, mindenféle probléma felmerülhet. Most neki kellett feszülnöm, mert ez is egy cukrásztétel. Néhány alapszabályt betartva isteni finom, igazi Nagymamás lepényt készíthetünk. Elégedett voltam a végeredménnyel.


Hozzávalók:
15 szelethez
36x21 cm-es tepsihez

A tésztához:
45 dkg sima liszt, átszitálva
30 dkg vaj/ margarin
15 dkg porcukor
3 tojás sárgája

A töltelékhez:
1,5-2 kg alma (tisztítás előtt, nyersen mérve)
15 dkg cukor
citromlé
ízlés szerint fahéj
20 gr keményítő / vaníliás pudingpor

Továbbá:
sárgabaracklekvár
1 felvert tojás a kenéshez


Elkészítés:
1. A tészta hozzávalóit kézzel vagy géppel összegyúrjuk ( gyorsan dolgozzunk, hogy ne puhuljon meg a vaj túlságosan, én robotgéppel kevertem), folpackba csomagolva félórára hűtőbe tesszük.
2. Addig elkészítjük a tölteléket: meghámozzuk, kicsumázzuk az almát. Felét kis kockákra vágjuk, másik felét lereszeljük. Meglocsoljuk citromlével, hogy ne barnuljon meg, rászórjuk a cukrot és a fahéjat, alaposan elkeverjük és félretesszük, hogy egy kis levet engedjen.
3. A sütőt előmelegítjük 180 fokra, szükségünk lesz egy tepsire vagy egy tortakeretre. A pihentetett tésztát kettévesszük: 60%-40% arányban. A nagyobb részét kb. 8 mm-es téglalappá nyújtjuk és a tepsi aljára fektetjük. Én most tepsi helyett állítható tortakeretben sütöttem. Ehhez sütőpapírt tettem egy gáztepsire, rátettem a kinyújtott tésztát és ráillesztettem a keretet akkorára, amekkora a tészta lett. A keretet rányomva a szélek leestek, így szép szabályos lett. Villával megszurkáljuk a tésztát és 15 perc alatt elősütjük.
4. Amíg a tészta sül, az almából kinyomkodjuk a levét, kb. fél-1 dl lében elkeverjük csomómentesre a keményítőt / pudingport és visszaöntjük az almára, elkeverjük. A maradék lére nincs szükség. 
5. Kivesszük a tésztát a sütőből, megkenjük forró baracklekvárral és elegyengetjük rajta az almatölteéket. A maradék tésztát is kinyújtjuk és ráfektetjük az almára, ügyelve arra, hogy az almát mindenhol befedje. Villával megszurkájuk, lekenjük a tojással és villával hullámos mintát rajzolunk a tésztába.
5. Visszatoljuk a sütőbe, de ekkor már gőzmentes sütőben süssük, hogy szép fényes legyen a teteje. Ehhez résnyire nyissuk ki a sütőajtót és egy fakanállal támasszuk ki. Kb. 30 percig sütjük így, majd kivesszük.
6. Még melegen szeleteljük fel a tepsiben, mert ha kihűl, akkor már kissé törni fog a tészta.

Tipp:
Keményítő / pudingpor helyett édes morzsával is megszórhatjuk, hogy az almából kifolyó nedvességet felfogja. Nekem most semmi kekszem, morzsám nem volt itthon, ezért pudingporral sűrítettem,nagyon jó állaga lett tőle a tölteléknek. Ne vigyük túlzásba, mert különben zseléssé, gumissá válhat a töltelék.

Ugyanezen recept alapján meggyes, cseresznyés, szilvás lepényt is készíthetünk. 


Megjegyzések